NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّحِيمِ
بْنُ مُطَرِّفٍ
أَبُو
سُفْيَانَ
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ
مُحَمَّدٍ
حَدَّثَنَا
ابْنُ أَبِي
رَوَّادٍ
عَنْ نَافِعٍ
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
كَانَ
يَلْبَسُ
النِّعَالَ
السِّبْتِيَّةَ
وَيُصَفِّرُ
لِحْيَتَهُ
بِالْوَرْسِ
وَالزَّعْفَرَانِ
وَكَانَ
ابْنُ عُمَرَ
يَفْعَلُ
ذَلِكَ
İbn Ömer (r.a)'dan
rivayet edildi ki:
Rasûlullah (s.a.v.)
sibtî (denilen) pabuçlar giyer, sakalını vers ve za'feranlar boyardı.
(Nâfî) "Aynısını
İbn Ömer'de yapardı" der.
İzah:
Nesaî, Zinet; Ahmed b
Hanbel 11-160. 114.
Sibt: Kılları tıraş
edilmiş ve tabaklanmış sığır de rîsidir. Sibtî de, böyle deriden yapılmış
pabuçlardır.
Vers: Yemen
taraflarında yetişen, sarı renkli bir bitkidir. Boyacılıkta kullanılır.
Zaferan: Boyacılıkta
kullanılan, sarı renkte bir bitkidir.
Hâdis-i şerifin zahiri,
Hz. Nebi (s.a.v.)'in sakalını vers ve zaferanla boyadığına delâlet eder.
Bezlü'l Mechûd sahibi, bu hadisin izahında şöyle der. "Atfın zahiri,
Rasûlullah'm sakalını zaferanla boyadığını gösterir. Sakalını vers, elbisesini
de zaferanla, boyamış olması da muhtemeldir. Bunu İbn Reslân söylemiştir. Ben
derim ki, Hz. Nebi (s.a.v.) elbiseyi zaferanla boyamayı nehyettiği sabit
olduğu halde, bu nasıl mümkün olur? Böyle olunca, söylenmesi gereken;
Rasûlullah'm sakalını bunların ikisi ile de (boyamış) olduğudur."
Rasûlullah'm elbisesini
zaferanla boyaması konusunda malûmat 4064 nolu hadiste geçmiştir.
İbnü'l Hûmam bu hadisle
ilgili olarak şöyle demiştir: "Her ne kadar Ib-nü'l Kettan bu hâdise sahîh
demişse de erkeklerin zaferan sürünmesini nehy konusunda Suhihayn'da mevcut
olan hadis bundan daha kuvvetlidir."
Rasûlullah'm sakalını
boyadığını bildiren bu hadisle, hiç boyanmadi-ğını bildiren Enes hadisinin
arasının nasıl telif edileceği bundan önceki hadiste geçmiştir.